Rijk investeert in bereikbaarheid Noord-Holland Noord

Het Rijk heeft op 7 november 2024 toegezegd mee te werken en te betalen aan projecten in Noord-Holland Noord (NHN) voor mobiliteit. Het gaat daarbij enerzijds om projecten die ervoor zorgen dat we door kunnen gaan met het bouwen van woningen en de bereikbaarheid ervan. Anderzijds om groei van onze economie te faciliteren, zoals de ontwikkeling van het Maritiem Cluster in Den Helder (Defensie), de Greenport en aanvullende vraag naar 50ha bedrijventerrein.

Wat betekent dit voor de Kop?

Deze toezegging heeft het Rijk gedaan tijdens het BO MIRT. Dankzij deze rijksbijdrage wordt er een doorfietsroute tussen Schagen-Warmenhuizen-Alkmaar gerealiseerd. Daarnaast komt er onder andere een onderzoek naar wat er moet gebeuren om de Ring rondom Alkmaar (waaronder de spoorzone Heerhugowaard N9-N242-A9) bereikbaar en verkeersveilig te houden. Zo blijft de Kopregio met de fiets, de auto en het openbaar vervoer goed bereikbaar. 

Gemaakte afspraken in Noord-Holland Noord

Doorfietsroute Schagen – Warmenhuizen – Alkmaar
Provincie en gemeenten in Noord-Holland werken samen aan het aanleggen veilige, comfortabele en gekoppelde fietsroutes die dorpen en steden met elkaar verbinden. Meer informatie over de doorfietsroutes is te vinden via deze website van de provincie. De provincie ontvangt van het Rijk een bijdrage van 1,5 miljoen euro voor de aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Diepsmeerweg, die een onderdeel is van de doorfietsroute Schagen-Warmenhuizen-Alkmaar. De aanleg zorgt voor een verbetering van de verkeersveiligheid op deze doorfietsroute. Dit project zal omstreeks 2028 worden uitgevoerd.

Onderzoek Ring Alkmaar
Het Rijk heeft besloten mee te betalen aan een onderzoek naar wat er moet gebeuren om de ring van Alkmaar (waaronder Spoorzone Heerhugowaard – N9 – N242) bereikbaar en verkeersveilig te houden. Hierbij wordt gekeken naar de spoor-, weg- en fietsverbindingen. De ring van Alkmaar is een belangrijke verbinding tussen het noorden en het zuiden van Noord-Holland. Tot en met 2030 komen er in Noord-Holland Noord 42.500 woningen bij. De ambitie is 62.500 extra woningen tot 2040. De resultaten worden in 2025 besproken met het Rijk en vormen de basis voor eventuele vervolgafspraken tussen het Rijk en de regio Noord-Holland Noord.

Poort van Hoorn
Rijk en regio spreken de intentie uit gezamenlijk tot een oplossing te komen voor het tekort op de spoor gerelateerde onderdelen binnen de gebiedsontwikkeling Poort van Hoorn van 25,4 miljoen euro. Daarbij wordt afgesproken deze casus te betrekken bij de landelijke afweging voor de verdeling van de 2,5 miljard euro die door het kabinet is gereserveerd voor de ontsluiting van nieuwe woningbouw en van de 5 miljard euro voor woningbouw. De provincie Noord-Holland spant zich in om (onder voorbehoud goedkeuring van Gedeputeerde Staten), en onder voorwaarde dat het rijk het resterende financiële tekort dekt, een extra bijdrage te doen van 3 miljoen euro (excl. btw). Rijk en regio beogen om in het BO Leefomgeving van voorjaar 2025 hierover een besluit te nemen of zoveel eerder als mogelijk, omdat de realisatie van het project anders vertraging oploopt. De regio is teleurgesteld dat een besluit hierover niet snel kan worden genomen. Het ministerie overlegt met de regio over de gevolgen

Achtergrond Ring rondom Alkmaar

N242 vormt de oostzijde van de ringweg Alkmaar en is de drukste provinciale weg van Noord-Holland met dagelijks files. De weg heeft een belangrijke ontsluitende functie voor de regio. Regelmatig leiden aanrijdingen met het spoorviaduct tot opstoppingen op weg én spoor. Dit is voor iedereen een onwenselijke situatie. Daarbij zijn meerdere knelpunten bekend bij de Rijksweg N9. Een belangrijke verkeersader tussen Den Helder en de A9. Uit eerdere onderzoeken naar de Ring Alkmaar, tussen Kooimeerplein en Huiswaarderweg, blijkt dat bij flinke toename van het aantal woningen, de kruispunten op de N9 onder druk komen te staan in de ochtend- en avondspits. Het nog uit te voeren onderzoek naar de hele Ring moet bijdragen aan oplossingen.

Achtergrond extra financiering Poort van Hoorn

Een ander belangrijk project voor de bereikbaarheid is de OV-Knooppuntontwikkeling Poort van Hoorn. “Door stijgende kosten heeft dit project te maken met een financieel tekort, net aan de vooravond van de uitvoeringsfase en belangrijk voor de bereikbaarheid bij de bouw van minimaal 6.000 nieuwe woningen”, geeft Nils Langedijk aan. “De provincie en de gemeente hebben al een deel van het tekort gedicht en hebben het Rijk gevraagd de rest te financieren. Dat is helaas nu nog niet toegezegd, omdat het Rijk nu nog niet in staat is te financieren. Gelukkig heeft het Rijk wel aangegeven de noodzaak in te zien en dan ook voorjaar 2025 een besluit te willen nemen over een aanvullende bijdrage.”

Samenwerking in het platform mobiliteit NHN

Noord-Holland Noord draagt een belangrijke verantwoordelijkheid binnen de nationale woningbouwopgave. De 42.500 woningen die erbij komen tot en met 2030 zorgen voor groei van de economie en werkgelegenheid. Om ervoor te zorgen dat inwoners van A naar B kunnen blijven komen, zijn veel investeringen nodig, zonder dat dit leidt tot meer verkeersoverlast voor inwoners. Door bijvoorbeeld in te zetten op goede doorfietsroutes en openbaar vervoersverbindingen. Dat is een hele puzzel en daar moeten de verschillende overheden voor samenwerken. Nils Langedijk, voorzitter van het Platform Mobiliteit Noord-Holland Noord over de afspraken met het Rijk: ”Daarom ben ik erg blij met de goede samenwerking in het Platform Mobiliteit NHN van afgelopen jaar en de afspraken die we nu hebben gemaakt met het Rijk in het overleg op 7 november 2024. Dit platform is een samenwerkingsverband van alle gemeenten uit Noord-Holland Noord met provincie Noord-Holland om samen te werken aan de bovenregionale bereikbaarheid.”

Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Het MIRT is het investeringsprogramma van het Rijk voor projecten en programma’s in het ruimtelijk domein (zoals wegen en bruggen). Het Rijk werkt hiervoor intensief samen met provincies, gemeenten en waterschappen. Op 7 november hebben Rijk en regio afspraken gemaakt over investeringen in de regio Noordwest Nederland. De provincie Noord-Holland maakt samen met Utrecht en Flevoland onderdeel uit van deze regio. De samenwerking binnen het Platform Mobiliteit NHN, met zeventien gemeenten en de provincie, verloopt goed en werpt zijn vruchten af. Noord-Holland Noord staat nu in Den Haag op de kaart. Het resultaat van het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) dat plaatsvond op donderdag 7 november 2024 is via deze link te lezen.